Strona Główna AUTOARS
PROFESJONALNY SERWIS SAMOCHODOWY
Tel: +48 91 333 21 31; kom: +48 601 509 307
Szczecin, ul. Krakowska 59d
  • Promocja: 
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Auto Ars Facebook
Godziny pracy:
pon-pt: 8:00-17:30
sob.: 8:00-14:00

Filtr cząstek stałych DPF



Zapraszamy: skontaktuj się z nami tel. 601 509 307, USTAL CENĘ I NAJNOWSZE PROMOCJE


CZYM JEST DPF?


DPF (Filtr cząstek stałych) znany także jako FAP w niektórych samochodach francuskich, jest to zamontowane urządzenie do układu wydechowego nowoczesnych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w celu redukcji emisji spalin.

Jak w przypadku każdego rodzaju filtra, filtr cząstek stałych musi być regularnie czyszczony, aby funkcjonować poprawnie. Z DPF odbywa się to poprzez proces zwany regeneracją, która stanowi kombinację katalizy i spalania sadzy do gazu w bardzo wysokiej temperaturze, pozostawiając pozostałość popiołu w filtrze. Regeneracja powinna być automatycznym procesem odbywającym się przy normalnej eksploatacji pojazdu, co można zauważyć w postaci pojawienia się białego dymu z układu wydechowego.

DPFy są już w powszechnym użyciu od kilkunastu lat w samochodach wszelkiego typu. Wymogi Euro 5 (2009) sprawiły, że do wszystkich samochodów filtr cząstek stałych DPF jest seryjnie montowany.

PROBLEMY NAPOTYKANE Z DPF

Często zdarza się, że filtr DPF zatyka się. W takim przypadku lampka kontrolna na zegarach zapala się mówiąc Ci, że będziesz miał spory wydatek, w pewnych przypadkach może bowiem dojść do kosztownych uszkodzeń innych podzespołów silnika. Zablokowany DPF jest też niebezpieczny, ponieważ może spowodować przegrzanie się układu wydechowego, co przyczynia się do zagrożenia pożarowego.

Jeśli usuniesz filtr DPF ze swojego układu wydechowego, samochód nie będzie jechał jak należy, a lampka kontrolna zapali się na wyświetlaczu – na szczęście mamy na to rozwiązanie.

JAKIE SĄ OPCJE?

W momencie, gdy zapali się lampka DPF lub ostrzeżenie Anti-Pollution, nie należy go ignorować (typowe kontrolki ostrzegawcze z tablicy rozdzielczej na zdjęciu poniżej). Uzyskaj profesjonalną poradę, dokładnie sprawdź swoje możliwości i zajmij się tym problemem. Zignorowanie go będzie ostatecznie kosztować Cię znacznie więcej i może być niebezpieczne.

Kiedy kontrolka DPF zapali się, do tego czasu DPF będzie już znacząco zatkany. Przymusowa regeneracja w warsztacie, bądź pędzenie autostradą może nie wyeliminować problemu. Na tym etapie masz 3 rozwiązania do wyboru:

Wymiana DPF - Możemy wymienić DPF po preferencyjnych cenach. Wykonujemy pełne kontrole diagnostyczne, wymiany jednostek DPF, ponowne kalibracje ECU, reset kontrolek ostrzegawczych i przeprowadzamy test drogowy.

Remont DPF - Możemy wyremontować istniejący DPF, co jest rozwiązaniem tańszym niż wymiana. Twój DPF powróci do ponad 90% swojej pierwotnej wydajności. Wykonujemy pełne kontrole diagnostyczne, remont jednostek DPF, ponowne kalibracje ECU, reset kontrolek ostrzegawczych i przeprowadzamy test drogowy.

Usunięcie DPF - Możemy usunąć system DPF co oznacza, że nie będziesz mieć żadnych problemów w przyszłości z zatykaniem się DPFu. Jest to najtańsza i najbardziej skuteczna opcja, ponieważ problem nie pojawi się już na nowo po jakimś czasie. Wykonujemy pełne kontrole diagnostyczne, usuwamy filtry DPF, przeprowadzamy zmiany w oprogramowaniu, dokonujemy ponownej kalibracji ECU, resetujemy kontrolki ostrzegawcze i przeprowadzamy test drogowy. Po zakończeniu nie ma widocznej zmiany w systemie, brak jest też nadmiernego dymu. Nasze rozwiązanie jest odwracalne, tzn. zawsze można zamontować DPF ponownie w przyszłości.

Idealne rozwiązanie DPF dla Ciebie zależy od okoliczności, na przykład typ, stan i sposób korzystania z samochodu, jak długo zamierzasz jeździć autem oraz jaki jest Twój budżet. Każda opcja ma swoje plusy i minusy, przy czym należy brać pod uwagę również inne czynniki, takie jak prawo o ruchu drogowym, gwarancje pojazdu i ubezpieczenia. Jesteśmy dla Ciebie, aby wspólnie wybrać najbardziej odpowiednią opcję dla Ciebie. Skontaktuj się z nami aby uzyskać bezpłatną poradę. Gwarantujemy przyjazną i kompetentną informację oraz znaczne oszczędności.

CO JESZCZE POWINIENEM WIEDZIEĆ?

Często mówi się, że powinno się jechać ekstremalnie szybko, żeby oczyścić DPF. Takie stwierdzenie jest wyłącznie po części prawdziwe, bowiem jeśli DPF jest zablokowany i nie da się go regenerować, można zrobić tylko więcej szkód dla silnika.

Jest wiele dostępnych środków czyszczenia DPF, obiecujących magiczne lekarstwo na problemy z DPF. Na rynku niewiele jest produktów, które działają. Niektóre z nich jednak mogą jednak być przydatne w utrzymaniu DPF w dobrej kondycji.

Filtry DPF są ściśle powiązane z innymi elementami układu wydechowego. Jeżeli części te nie działają poprawnie mogą przyczynić się do zablokowania DPFu, podobnie zablokowany DPF może uszkodzić te elementy ze względu na nadmierne ciśnienie w układzie.

Filtr DPF znajduje się blisko turbosprężarki, jeśli z Turbo wycieka olej może to spowodować zablokowanie DPFu, podobnie zablokowany DPF może uszkodzić Turbo z powodu nadmiernego ciśnienia. W sytuacji kupna używanego filtra nie mamy pewności czy podawany stan jego zapełnienia jest prawdziwy. Nowy filtr zamontowany w samochodzie z uszkodzonym silnikiem może ulec całkowitemu zabiciu po przebyciu kilkudziesięciu kilometrów, więc ryzyko jest duże!

W dodatku posiadając DPF w niektórych autach ponosimy niemałe koszty płynu katalitycznego (dodatku do paliwa).

Niektóre samochody mają dedykowane kontrolki ostrzegawcze, które w precyzyjny sposób określają zaistniały problem z filtrem DPF, jednakże wiele posiada jedynie tą najprostszą, oznaczoną sygnaturą silnika. Jest przy tym niezwykle istotne, by zdiagnozować dlaczego kontrolka jest włączona i nie poleca się jej wyłączania bez jednoczesnego ustalenia przyczyny.

Praca z filtrami DPF jest sprawą kompleksową i powinna być wykonywana jedynie przez doświadczonych specjalistów posiadających odpowiedni sprzęt. Musi być tu bowiem poprawnie wykonywana ponowna kalibracja i reset elektronicznej jednostki sterującej ECU.

Nie jest możliwe jedynie fizyczne usunięcie filtra DPF bez zmiany w oprogramowaniu sterownika silnika.